poniedziałek, 22 września 2014

Nie żyje Hanna Szymanderska

Smutną dziś przeczytałam informację. Wczoraj w nocy w wypadku samochodowym zgnięła Hanna Szymanderska. Wraz z nią śmierć poniósł także Grzegorz Komendarek - kucharz i aktor znany m.in. z roli kucharza Grzesia w serialu "Złotopolscy". Hanna Szymanderska była jedną z trójki autorów polskich publikacji kulinarnych, po których przepisy sięgam najczęściej. Jej książki ukazywały się także w języku angielskim ("Encyclopedia of Polish Cuisine", wyd. REA, 2006 czy nowsza "Traditional & Modern Polish Cooking", wyd. REA, 2012), co uważam za doskonały pomysł na promocję naszej narodowej kuchni. Sama przywożę (i dostaję) książki kucharskie w tym języku z podróży do niemal wszystkich karajów, które odwiedzam. Jednak to nie za same przepisy ceniłam ją najbardziej, ale za odkrywanie kuchni poszczególnych regionów Polski, za wynajdowanie autentycznych receptur na lokalne potrawy wśród wiejskich gospodyń. Sama staram się na moim blogu promować kulinaria charakterystyczne dla miejsc, które odwiedzam zarówno w Polsce, jak i za granicą. Pisząc o Polsce bardzo często posiłkowałam się książkami Hanny Szymanderskiej. Jej śmierć to duża strata dla polskiego niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Zostawiła jednak po sobie dużo książek (jedną z nich podarowałam mojej siostrze w prezencie gwiazdkowym podczas ostatnich Świąt Bożego Narodzenia), które mam nadzieję staną się inspiracją dla jak największej liczby miłośników gotowania i dzięki którym nauczymy się doceniać polską kuchnię oferującą przecież bogactwo różnorodnych smaków, co właśnie chciała nam pokazać Hanna Szymanderska.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz