sobota, 21 lipca 2012

Sezon na kurki


Dziś w mojej kuchni rządzą kurki. Na śniadanie była jajecznica na kurkach, a na obiad jedno z moich ulubionych dań - kurki po sabaudzku.
Kilka lat temu moje ciocie z Poznania przysłały mi kilkanaście książeczek z przepisami Piotra Bikonta i Roberta Makłowicza. Seria o nazwie "Nowoczesna kuchnia polska Makłowicza i Bikonta" była dodatkiem do jakiejś lokalnej gazety. Przepisy podzielone są tematycznie według rodzajów mięs, odzielnie są zupy, przetwory, desery czy przekąski. Ja najbardziej lubię części poświęcone baraninie i jagnięcinie oraz grzybom. A ponieważ właśnie zaczął się sezon na kurki, więc po raz pierwszy w tym roku zrobiłam kurki po sabaudzku. Jest to potrawa z rodzaju tych, których smaku nigdy się nie zapomina. Według przepisu naszych znakomitych szefów kuchni jest to samodzielne danie nie wymagające żadnych dodatków, ja jednak stosuję je jako sos do makaronu. Rewelacja!

Składniki dla 4 osób:

1 kg kurek (mniejszych nie trzeba kroić, większe wystarczy przekroić na pół)
150 g surowego wędzonego boczku
2 łyżki oliwy
1 duża cebula
100 ml białego wytrawnego wina
1 pęczek natki pietruszki
250 ml kwaśnej śmietany 18%
200 g tartego gruyera lub parmezanu
sól
świeżo starta gałka muszkatołowa
świeżo zmielony biały pieprz

Na patelni rozgrzać oliwę, dodać pokrojony w drobną kostkę boczek, lekko zrumienić. Dodać drobno posiekaną cebulę i grzyby, dusić razem ok. 5 min. Wlać wino, na dużym ogniu odparować większość płynu, zmniejszyć ogień i dusić na małym ogniu częściowo pod przykryciem, dodając posiekaną natkę i doprawiając do smaku solą i pieprzem. W rondelku zagotować śmietanę, wsypać ser, mieszając gotować aż powstanie gładki sos. Doprawić do smaku gałką muszkatołową, wlać do kurek, dusić razem 2 min.

Jeśli ma to być sos do makaronu, to wystarczy połowa powyższych składników. Ja nie dodaję natki pietruszki, ponieważ za nią nie przepadam, ale muszę przyznać, że do tego przepisu pasuje znakomicie.

Polecam nie tylko zapalonym grzbiarzom. Kurki bez problemu można kupić w każdym supermarkecie czy na bazarku.

Jajecznica na kurkach

Makaron z kurkami po sabaudzku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz