niedziela, 13 lipca 2014

Domowy ajvar

Gdy wczoraj pisałam o kuchni macedońskiej, wspomniałam także o sosach takich jak pindżur, ajvar czy lutenica. W Polsce najbardziej znany jest ajvar, głównie za sprawą chorwackiej marki Podravka. Wszystkie te sosy są do siebie bardzo podobne. Ich głównym składnikiem są bakłażany oraz papryka (w przypadku pindżura zielona, w pozostałych dwóch sosach czerwona) oraz pomidory lub przecier pomidorowy (tylko ajvar ich nie zawiera). Dla mnie wszystkie trzy niewiele się różną w smaku, ale uwielbiam wszystkie. Ajvar i lutenicę bez problemu można kupić gotowe w słoiczkach, także w Polsce. Jednak najsmaczniejsze są te, które samemu przygotuje się w domu. Mój tata kiedyś bardzo często robił ajvar (także do słoików na zimę). Niestety sos trzeba dość szybko spożyć, bo po kilku dniach fermentuje, więc tata przestał go robić. Nie pamiętam już tamtego przepisu, ale w wielokrotnie już wspominanej przeze mnie książce "Makedonski stol" (red. Anastas S. Odžaklieski, wyd. Matica Makedonaca u Hrvatskoj, Zagreb 2009) znalazłam oryginalną macedońską recepturę na domowy ajvar.

Składniki:

3 kg czerwonej papryki, najlepiej podłużnej
1,5 kg bakłażana
olej
sól
ostra papryczka do smaku

Paprykę i bakłażana upiec na grillu lub w piekarniku, następnie obrać ze skóry. Usunąć nasiona z papryki. Zmielić upieczone warzywa w maszynce do mielenia mięsa, następnie dusić na oliwie powstałą masę przez ok. 1,5 godz. do momentu aż warzywa wchłoną olej i całość zacznie oddzielać się od dna garnka. Na końcu dodać sól oraz posiekaną ostrą papryczkę do smaku.


W Polsce o tej porze roku papryka jeszcze jest droga i nie nadaje się na przetwory. Ajvaru ze zdjęcia nie robiłam sama, ale jest jak najbardziej domowy, a nie produkowany przemysłowo jak ten z Podravki. Kupiłam go w Ochrydzie na targu warzywnym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz